Thursday, March 18, 2010

KecaNtikan ramai yaNg mengutamakaNNye tp KebersihaN?



Ni aku pnye status fb : Bincang2--> Iman al Ghazali pernah mengungkapkan: “Apabila menilai seseorang lihatlah pada kebersihan dirinya terlebih dahulu” (ImaM al Ghazali)... ingat taK cerite ketika cinta bertasbih? "Abdullah" cakaP pasaL taharaH? =) tgk ambil iktibar...biar bersih jasmani..biar bersih rohani...=)


Bukan ape…nak kate umo aku ni mude tak la…umo aku tua sgt pon tak…tp suku abad la jgk…hmmm bab bersih dan wangi ni kdg2 org susah nk ckp…cantik dan indah tu lagi byk org bualkan…ni yg masalah…dalam agama sndiri pon pntingkan sgt kebersihan…dikaitkan plak dgn iman… kaitan yang mudah Allah dh tnjuk tp masih susah nk paham..

Kebersihan ni aku just nk sntuh bab kebersihan diri. Sbb kalo diri bersih insyaAllah individu akan terus amalkan kbrsihan wlau kat mane n dgn sesiape je pon…TAPI?

Ade jgak yg hipokrit kbersihan diri sndiri xpnah nk tejage tp tang jumpe bf or gf bkan main mlaram smpai tiap kali dating msti beli baju baru (sbb baju busuk dlm bakul blambak2 x basuh2)…ni adalah reality. Sile pecaye, bukan fantasi. Tu belum aku cite ade yg re-USE baju yg blum basuh dlm bakul baju busuk tu lg…ADE…. Ni lah hakikatnye…

Yg aku tak tahan semua org mengadu pasal bau yang ade pd badan dan diri individu2 ni tapi die sndiri x penah ke erase betape buruk dan huduhnye keadaan ni..betape siksanye org sekeliling menghadapi bau kite kalo kite sebusuk dan sepengotor itu? Kebersihan ni Islam sgt2 titikberatkan sbb bersih ni memang asas pd sgalanya.. kalo nk ckp pasal dalil naqli memang ramai yg tahu kan . kalo pk dalil aqalnye? Tak payah tgk yang cntoh positive..kne bg cntoh ngative..ape ye..


Kalo kite tak jage kbersihan diri, mandi jarang2, gosok gigi tatau penah ke tak, body odour punyelah xboleh nk tahan kehangitanyye… best ke org ade bsame kite? Kite sndiri tu pnye kyakinan ke berhadapan dgn seme? Ramaiiiiii sgt tak org suke bedamping ngan kite? Kite rase bangga ke bedamping ngan org lain? Bangga ahape kalo skali lalu je seme org tak bnafas…kalo 2-3 kali lalu tak ke boleh temuntah? Aku direct bkan ape, bnda ni seme org alami… hakikat.. tapi jgnlah jadikan hakikat yang ni jadi hakiki..

Usahakanlah atasi bau kite tu…sntiase jage kebersihan diri… mandi.. gosok gigi…tak perlu lbih2..basic pon takpe tp asal kite amalkan selalu… ni wangi shari , 6 hari setrusnye tu kene urung lalat buat ape gak kan… Allah pon tak pnah suruh jage kbersihan pd hari2 tertentu, tapi stiap hari..


Bab bau badan tu aku rase yg ni paling bnyak org ade masalah…bau ketiak la yg utamanye.. kalo alasan malas nk pakai deodorant aku sarankan bile mandi, mandi ngan limau nipis tu, ikotlah nk buat air, mandi(bukan taruk gula wt jus) ke…or nak sental badan dgn buah tu..yg ni memang bekesan sgt…tbukti di mane2 aje… haishhh penat gak cite pasal kebersihan ni… hmm


K lah kalo kite rase dosa tu kalo kite buat kat mane2 pon Allah Nampak, kbersihan pon macam tu jgak… sbb tu Allah jadikan org yg tak jage kbersihan ni jadi bau busuk. Kalo bau busuk ni Allah x cipta, takde indication pon untuk kite punye pluang btolkan diri kan? Bau busuk tu jgak hikmah, Allah syg kite..Allah bagi peluang kite btulkan diri… benda ni basic untuk Hablu minannas, wahabluminALLAH… korg tak jage kbersihan korang sushkan hidung dan keselesaan org lain, org tak rase indah bile bsame korang… Allah suke ke kite wat org lain macm tu? Tak kan? Kalo mcm tu korang menghadap manusia, mcm mane korang menghadap Allah dgn kebersihan rohani pulak? Jasmani dan rohani x jauh…besame je dlm jasad kite ni… samada baik atau tidak je kite yg tentukanyye… WenG WeNg!!


P/s= kalo nk tau kite pnye bau ke tak n takot nk terime kenyataan , ajak sorg kwn yg korg rase korg bleh tahan die bg nasihat tnye die: “ko rase aku ni ade bau badan tak, jujur..”… jgn ego untuk terime kenyataan sbb dgn Allah ego kite tahap mane pon tak ke mane..=)

Ape lagi yang diingini seorang anak?


Yang terutama dunia dan ukhrawi…insyaALLAH rase ini hakiki..

Amiiiin =)
Aku terbace di blog misi azlina.. die crite prihal arwah ayahnye sblum pergi menghadap ALLAH yg satu… die cerite btape ayahnye seorang yang taaT dan sntiase berbakti pd neneknye(ibu kpade ayah die..)… dan saat ayah die meninggal neneknye tak ade bsame ayahnye krana berade di rumah anak yg lain.
Ayat dlm blog die ni aku amik
"saya tau ayah sangat2 mengambil berat dan menjaga nenek selepas pemergian arwah atuk. Sehingga kadang2 pemerhatiannya terhadap nenek melebihi pemerhatiannya terhadap emak dan kami adik beradik."
Ketika saya berbual2 dengan nenek, sambil menangis nenek cakap,
"Nenek selalu doakan ayah kau. Syurga lah tempat dia."
Allahuakbar… bederai air mate aku mengalir… aku juga harapkan mama dan papa dpt doakan aku seperti itu andai aku pergi dulu sblum mereka… takde ape yg aku hrapkan slain dari Redha mereka…Redha mereka, Redhalah jua Allah padaku…
Betul kate azlina…Apalagi yang diharapkan oleh seorang anak melainkan keredhaan ibu bapa terhadapnya?
Aku hanye berharap keredhaan itu sntiase mendampingi aku disepanjang hdup ini hingga akhir hayatku…
Mama dan Papa tersayang, walau ku selalu ucapkannye , namun takkan mgkin pernah ia mampu membalas jasa dikau berdua buat aku berade disini, Berjaya mengungkapkan rase kasih dan sayang ini buat dikau berdua… walau bukan hari bapa..walau bukan hari ibu, walau bukan di hari lahirku jua, ungkapan I LOVE U tetap milikmu, duhai pembawaku ke dunia.. dgn izin yang Maha Esa…Moga baktiku dan jasaku padamu juga bakal membawaku ke syurga nanti..insyaAllah…


Wednesday, March 10, 2010

maHu mcm mereka...


Ni mngkin tak islamic sket sbb amiK tladan dr org bkan islam...wahaha bkan ape pon... just dlm citer chuck.... aku sgt2 suke Series ni...tgk dr 1st seosoN trOS jatuh hati..tgk taK behenti2...hihi tp tiMe soLat msti diingati..chewaH bermadah-madah puisi plak ...wee..=D

nak jadi mcm chuck n sarah dlm membina perhubungan...jengjengjeng..hubungan apekah? baitul muslimkah? huhu...wenG wenG...

chuck tu bnyk je sgt tak sempurna...a total loser bak kate die..tp bile dpt intercept die MMg brubah tros...knal saraH buaT dia sdar dia ade keistimewaan daN bkannye x smpurna...huhu die wt salah, sarah marah n geram tp die sdar n die btoLkan balik... they complete eacH other so NIceLy.. ni yg abstracTnye dlm series ni... chuck biase dan sderhana tp die boleh jadi luar biase dan sempurna dgn adenye sarah...sntsa bg die kyakinan, sntsa bagi die rase ckup dgn ape yg chuck rase kurang... i wanna be that one to sumBody one day... insyaAllah=D

sarAh...walau dilahir untuk jd spy tp die punye perasaan dan emosi jga yg kadg2 buat die jd spy yg xsmpurna...sbb chuck =D huuu dia xsdar sgt smpai chuck yg wt die sntiase realise bnda tu...from time tu time die cube lwn perasaan tp chucK msih ttP a loseR that always wins her heart...=) wenG wenG jiwenG... moga2 ade juga sesoraNg yg bakaL menyemPurnakaN hiduP dan akhiraTku nNti......amiN..hUUUU jiwenG2 xboleh lbeyh2 kat wenG2 ni...cooL buBub...u're in puBlic..=P

huuu

Sunday, March 7, 2010

DiriKu ini...btoL ke taK? ehehehe,,,,

ALLAHku....moga haMba tetaP di jalanMU...

Apa itu Istidraj?

A very good article I got from a friend of mine. Do circulate around. Happy Reading!

Kaya dgn harta dan kemungkaran

ade orang bertanya "Kenapa kadang kala kita lihat
seseorg insan tu sentiasa dapat kegembiraan spt dapat naik pangkat,
murah
rezeki dll sedangkan dia tu selalu melakukan kemungkaran? ".

seseorang yanG lain pun jawablah yang kdg kala sesuatu anugerah Allah swt kpd
seseorg
individu tu bukanlah sebab Allah sayangkan hambanya itu tetapi kerana
Allah
nak tengok sejauh mana keikhlasan orang itu. Allah nak tengok adakah
hambanya itu akan menyedari bahawa Allah amat bermurah hati dengannya
jadi
sepatutnya dia bersyukur dan berubah menjadi baik. Tapi jika individu
itu
masih tidak reti bersyukur maka sesungguhnya dia telah menimbulkan
kemurkaan Ar-Rahman.Teringat juga pd satu penjelasan ustazah
sekolah
rendah dulu.

Ada member tanya kenapa kdg2 kita dah banyak kali berdoa tapi belum
dapat
apa yang diimpikan. Ustazah kata itu tandanya Allah sayang pada
kita.Sebabnya Allah tahu kalau kita lambat atau belum dpt yg diimpikan,
kita akan terus berdoa dan mengingati Ilahi. Sebenarnya Allah amat
rindukan
suara hamba-hambaNya merayu dan memujiNya. Kalau sekali berdoa terus
dapat,
kemungkinan besar lepas tu kita kita taksub dan lupa utk bersyukur pd
yg
Esa.

Tup-tup dpt pula artikel ni drp seorg rakan. A very relevant and
interesting article. Semoga Allah beratkan timbangan ibadah kita drp
timbangan dosa di Pdg Mahsyar nanti. InsyaAllah..

Apakah dia istidraj itu?


Ianya adalah pemberian nikmat Allah kepada manusia yang mana pemberian
itu
tidak diredhaiNya. Inilah yang dinamakan istidraj.

Rasullulah s. a.w. bersabda :"Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala
memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat
(durhaka),ketahuila h bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah
SWT."


(Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)


Tetapi, manusia yang durhaka dan sering berbuat maksiat yang terkeliru
dengan pemikirannya merasakan bahawa nikmat yang telah datang kepadanya
adalah kerana Allah berserta dan kasih dengan perbuatan maksiat mereka.

Masih ada juga orang ragu-ragu, kerana kalau kita hendak dapat
kebahagian
didunia dan akhirat kita mesti ikut jejak langkah Rasullulah saw dan
berpegang teguh pada agama Islam.

Tetapi bagaimana dengan ada orang yang sembahyang 5 waktu sehari
semalam,
bangun tengah malam bertahajjud, puasa bukan di bulan Ramadhan sahaja,
bahkan Isnin, Khamis dan puasa sunat yang lain. Tapi, hidup mereka
biasa
sahaja. Ada yang susah juga. Kenapa? Dan bagaimana pula orang yang
seumur
hidup tak sembahyang, puasa pun tak pernah, rumahnya tersergam indah,
kereta mewah menjalar, duit banyak, dia boleh hidup kaya dan mewah.

Bila kita tanya, apa kamu takut mati? Katanya, alah, orang lain pun
mati
juga, kalau masuk neraka, ramai-ramai.

Tak kisahlah! Sombongnya mereka, takburnya mereka.

Rasullulah s. a. w. naik ke langit bertemu Allah pun tak sombong, Nabi
Sulaiman, sebesar-besar pangkatnya sehinggakan semua makhluk di muka
bumi
tunduk di bawah perintahnya pun tak sombong! Secantik-cantik Nabi Yusof
dan
semerdu suara Nabi Daud, mereka tak sombong. Bila sampai masa dan
ketikanya, mereka tunduk dan sujud menyembah Allah.

Manusia istidraj - Manusia yang lupa daratan. Walaupun berbuat maksiat,
dia
merasa Allah menyayanginya. Mereka memandang hina kepada orang yang
beramal. "Dia tu siang malam ke masjid, basikal pun tak mampu beli,
sedangkan aku ke kelab malam pun dengan kereta mewah. Tak payah
beribadatpun, rezeki datang mencurah-curah. Kalau dia tu sikit ibadat
tentu
boleh kaya macam aku, katanya sombong." Sebenarnya, kadang-kadang Allah
memberikan nikmat yang banyak dengan tujuan untuk menghancurkannya.

Rasullulah s. a. w bersabda: "Apabila Allah menghendaki untuk
membinasakan
semut, Allah terbangkan semua itu dengan dua sayapnya" (Kitab Nasaibul
æIbad) Anai-anai, jika tidak bersayap, maka dia akan duduk diam di
bawah
batu atau merayap di celah-celah daun, tetapi jika Allah hendak
membinasakannya, Allah berikan dia sayap. Lalu, bila sudah bersayap,
anai-anai pun menjadi kelkatu. Kelkatu, bila mendapat nikmat(sayap) ,
dia
akan cuba melawan api. Begitu juga manusia, bila mendapat nikmat, cuba
hendak melawan Allah swt.

Buktinya, Firaun. Nikmatnya tak terkira, tidak pernah sakit, bersin pun
tidak pernah kerana Allah berikannya nikmat kesihatan. Orang lain
selalu
sakit, tapi Firaun tidak, orang lain mati, namun dia masih belum
mati-mati
juga, sampai rasa angkuh dan besar diri lantas mengaku dirinya tuhan.
Tapi
dengan nikmat itulah Allah binasakan dia.

Namrud, yang cuba membakar Nabi Ibrahim. Betapa besar pangkat Namrud?
Dia
begitu sombong dengan Allah, akhirnya menemui ajalnya hanya disebabkan
seekor nyamuk masuk ke dalam lubang hidungnya.

Tidak ada manusia hari ini sekaya Qarun. Anak kunci gudang hartanya
sahaja
kena dibawa oleh 40 ekor unta. Akhirnya dia ditenggelamkan bersama-sama
hartanya sekali akibat terlalu takbur. Jadi kalau kita kaya, jangan
sangka
Allah sayang, Qarun lagi kaya, akhirnya binasa juga.

Jadi, jika kita kaji dan fikir betul-betul, maka terjawablah segala
keraguan yang mengganggu fikiran kita. Mengapa orang kafir kaya, dan
orang
yang berbuat maksiat hidup senang /mewah.

Pemberian yang diberikan oleh Allah pada mereka bukanlah yang
diredhaiNya.
Rupa-rupanya ianya adalah bertujuan untuk menghancurkannya. Untuk apa
hidup
ini tanpa keredhaanNya? Tetapi jangan pula ada orang kaya beribadat,
masuk
masjid dengan kereta mewah kita katakan itu istidraj.

Orang naik pangkat, istidraj. Orang-orang besar, istidraj. Jangan!
Orang
yang mengunakan nikmatnya untuk kebajikan untuk mengabdi kepada Allah
bukan
istidraj. Dan jangan pula kita tidak mahu kekayaan. Kalau hendak
selamat,
hidup kita mesti ada pegangan.

Bukan kaya yang kita cari, juga bukan miskin yang kita cari. Tujuan
hidup
kita adalah mencari keredaan Allah. Bagaimana cara untuk menentukan
nikmat
yang diredhai Allah? Seseorang itu dapat menyedari hakikat yang
sebenarnya
tentang nikmat yang diterimanya itu ialah apabila dia bersyukur
nikmatnya.

Dia akan mengunakan pemberian ke jalan kebaikan dan sentiasa redha dan
ikhlas mengabdikan diri kepada Allah. Maka segala limpah kurnia yang
diperolehi itu adalah nikmat pemberian yang diredhai Allah. Bila tujuan
hidup kita untuk mencari keredhaan Allah, niscaya selamatlah kita di
dunia
dan akhirat.

Wallahualam.

"Dari Abdullah bin ' Amr R. A, Rasulullah S. A. W bersabda:

" Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat.." =)

Tuesday, March 2, 2010

samBungaN marathoN untuK enTry2 berGambaR...wahaha





RianG ria berFYP...bagi mkn anaK2...siaN...luka kat boNtoT tp masiH ceria....=) alhamduliLLah...1/3/2010 ive officially done my lab work...wound healing sudaH, antimicroB poN sudah..hoHo

Thursday, January 28, 2010

perCutiaN BLoG?

















buaT FYP(final year project ) dgn guinea pig kesayangaN ramai..huhu akU soRg je guna animal ni...hehehe memaNg si A-F sgT2 coMel terutaMA F yg besaR bagaK..

LawaN futsaL untuK SIPTAR(sukan IPT pantai timur) and pegi final dpt 2nd place...pencapaiAn terBaik akU lpas KosmO ari Tuh..thaNx guRlz...meMory sgT2 indaH... tu yanG makaN besaR plaK kt new horizoN..hoHo... caNtekk la