Friday, April 9, 2010

Hari layan nasyid..janganlah Jumaat aje..=P

Doa Seorang Kekasih
Album : In-Team'04
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com
Oh Tuhan, seandainya telah Kau catatkan
Dia milikku, tercipta untuk diriku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan

Y
a Allah, ku mohon
Apa yang telah Kau takdirkan
Ku harap dia adalah yang terbaik buatku
Kerana Engkau tahu segala isi hatiku
Pelihara daku dari kemurkaanMu

Ya Tuhanku, yang Maha Pemurah
Beri kekuatan jua harapan
Membina diri yang lesu tak bermaya
Semaikan setulus kasih di jiwa

Ku pasrah kepadaMu
Kurniakanlah aku
Pasangan yang beriman
Bisa menemani aku
Supaya ku dan dia
Dapat melayar bahtera
Ke muara cinta yang Engkau redhai

Ya Tuhanku, yang Maha Pengasih
Engkau sahaja pemeliharaku
Dengarkan rintihan hambaMu ini
Jangan Engkau biarkan ku sendiri

Agarku bisa bahagia
Walau tanpa bersamanya
Gantikanlah yang hilang
Tumbuhkan yang telah patah
Ku inginkan bahagia
Di dunia dan akhirat
PadaMu Tuhan ku mohon segala

Thursday, April 8, 2010

PixeL suruh dengar

Tipe-x – Sst

Biarpun begitu banyak orang yang mengusik
Nggak perlu takut, nggak perlu gentar
Walaupun banyak orang yang mencoba menerka
Biarkan saja jangan pikirkan

Lakukan semua yang bisa kita lakukan
Tunjukkan saja semampu kita
Memang terkadang berat rintangan yang menerpa
Jangan pengecut, kita hadapi

Ceritakan padanya tentang tegarnya kita
Walau batu karang menghadang jalan
Bersama kita terjang

p/s= tatau kenape tajuk die sst..tp lagu ni agak rancak…mstilah rancak kerana memberi semangat… tipe X ni kumpulan ska dari indon…well, indon kan…slalu lagu2 diorang best…lagi satu aku memang suke ska…dulu gerhana ska cinta ade aku sgt ske lagu2 die… skang dah senyap.. layan tipe x plak.. Tq pixel =)

Tuesday, April 6, 2010

Kembali Ke Sekolah


Alhamdulillah…arini dah abis exam aku untuk final sem , final year sepanjang mngambil degree ni… gembira sgt pun tidak, sedih pun tidak,aku pilih bersederhana.. hanye sdikit lega =) bkn ape, kalo happy sgt kang aku leka dan alpa plak pasal tesis yg x diusik…12 contact hour woh… sok aku buat..=P

Baru lepas tgk mama mia…haha yg dah lame tgk tu, tau korg tak teruja lsg tp aku teruja sbb cite tu refresh otak aku… bagi aku sedar dan nikmati lebih bnyak lagi kasih saying yg aku ade di sekeliling ni terutamanye mak aku…wah besnye lagu2 dlm cite ni… simple , dgn irama memikat hati..

Mase Donna lihat persiapan anak die nk kahwin, die nyanyi lagu ingatkan die mase anak die first time pg sekolah… lirik die macam ni..:


......School bag in hand, she leaves home in the early morning
Waving goodbye with an absent minded smile..
I watch her go, with a surge of that well known sadness,
And I have to sit down for a while
The feeling that im losing her forever….


Huuuu….ni rupenye rase seorang ibu bile mule2 kite nk bejauhan dgn die wlpun pegi sekolah…aku, biaselah…suke sebak2… hoho teringat plak bile mule2 sekolah dulu…

Mase kat taski kat Kelantan aku takde maslah sbb aku g sekolah tu mmg g ngan kwn n jiran sebelah rumah terus…

Tp bile dah pindah ke besut, pindahlah ke tadika…dpan rumah je pon.tp kne lintas jalan… mase tu memg tak kenal org lsg n mok da sebelah rumah tu yg tlg bwk aku gi msuk 1sr class.. gile aku g wat hal m baru aku sedar sikap pemalu aku ngan strangers ni mmg dari sini lg…aku xnak mok da tinggal aku….pendek kate tanak g sekolah…aku ikot die balik lagi ade…padahal time dlm kelas tu dh ade beberape kwn duk cuit2 ajak main same….

Balik umah seme org tensen n mcm marah r ngan sikap aku tu…huuu n mama? Die yg kete, ken k mama anta…’meh mama anta k’… sbb aku ni ank yg baik, aku angguk dan cuba untuk membina keyakinan sekali lagi dgn bantuan mama…dan hasilnye tu, aku boleh je gi ke sekolah n teruskan pelajaran smpai peringkat skarang, insyaAllah lagi tinggi akan datang.

TAnpa keyakinan yg mama beri pade aku wktu tu, sapelah aku skarg ni…Nampak kecil, tapi kesannye besar dan berpanjangan …mama Tu.., wlpun die tak penah ucapkan sbrg kate2 smangat atau ucapan tahniah untuk kjayaan2 aku, tapi kejayaan aku sepanjang hidup ni, wlaupun tak seberape, semenye banyak didorong oleh pimpinan dan sokongan padu mama… aku dapat rase satu2 ingatan thadap sokongan dan dorongan die pade aku smpai hari ni… hari ni aku dh hampir nk tamatkan pngajian dgree aku, aku syukur dan sedar kejayaan hari ini wlaupun sederhana tapi besar jasanya mama untuk aku…

tEringat kat mama, air mate mudah je berjuraian…nak2 ni lame xbalk dah…rindu nk peluk tubuh Puan Ramlah itu…. Mama, I miss U so much… badly here mom… I LOVE u…
Aku pohon Allah panjangkan umur mama dan juga papa aku supaya aku dapat balas jasa mereka bile sampai masanya nanti… Tolong ya Allah, peliharakanlah kesihatan dan kebahagiaan mereka berdua…


WenG!!! Sentimental… adehhhh… ok2 bebalik pade cite mama mia tu .. gitulah hati ibu…susah lepaskan anak yg die jage skian lame to a totally stranger(guru2 dan rakan2 kat sek tu kan awalnye stranger bg kite..=P)…
pade aku begitu jugalah analoginye untuk sebuah pernikahan. Bukan senang seorang ibu melepaskan..sebab itu restu itu TERAMAT PENTING… siape sahaje yg kite rase baik untuk kite tp andai ibu atau bapa kite rase tak terjamin untuk mampu lepaskan kite, jangan kite cuba melawannye. Mereka tahu yg terbaik untuk kite… takkan seorang anak yg mereka jage sebaik mgkin sekian lame mereka nk serahkan pade sesorang yang mereka rase tak sepatutnye bersame kite kan.. kene pk betol2 bab ni bagi sape2 yang mendapat rintangan dalm perhubungan…. Biar ibu bapa kite menangis gembira dengan segala jalan hidup yg kite pilih , kerana selamanye pun kite tetap berade di hati mereka walau di mane kite berade dan dengan siapa kite bersame….


WenG!!! Aku masih rinDu Mama


Friday, March 26, 2010

ExaM owH ExaM....

skaraNg smpai next 6th ApriL aku tgAh hadapi final exam, 4 my final semester in this University…wow x sgka dah smpai pnghujung wenG2ku di UIA ni…ape2 pon akan aku teruskan wenG2 di sini x kire di bumi mane aku berpijak..insyaAllah…see u soon the wingers(budget ramai org mlawaT sini muehehehe)

Friday, March 19, 2010

Aku suKe article ini...


Article yang aku suka kat blog saifulislam. At least untuk pndapat aku bagi post aku sblum ni bole jgak disokong dgn dalil2 naqli y ust. Hasrizal bagi kat situ…bace dan pahamkanlah semua…iman dan akal kite guna untuk menilai…….aku bukan sempurna, tp mengisi kekurangan dgn ajaran dari Yang Maha sempurna itu adalaH wajib bagi aku dan kamu…sekian.Weng!

Ni poN lame, tapi aku ingat sentiase...





Atas satu peristiwa di waktu itu…..February 25, 2009 aku menulis ini buat mama.....

today….i wont say its bad…coz i wanna love each day of mine…dun wan to get any stress over it… but a bit “bitcHy2 thinGs had happened today…not really today…itS been a long TimE dat diz thinG had happened…buT i juSt keeP on siLence…i DuN wanna saY a thiNg…coz i never thinK daT im rigHt…and i duN thInK daT im GuiLty alsO…onLy those who reaLLy caRe 4 me knoe how i suffered so much on This thinGs..buT as i always be witH…my patience…and the perso that really noe me…Mama….i expressed everything to her BouT my feeLinG today…she seems sounded maD at me…coZ itS paRt of My mistaKes…wroNgly choosiNg someoNe thaT i shud be wiTh.(noT a boyfren ok).her voice was bit high…i just tolD her that i dun have anybody to tell this To…and she goT more calm..she said its Ok…just dO my best 4 myself…duN reAlly bother abouT anY baD barrieRs thaTs NoT sO imPortaNt 4 me To taKe noTe To…maMa is Bit haNgin wheN i toLd suMboDy has Underestimated me and that sumbody dUn really realize that “that suMbody” had wroNgly thiNk that sumone who “thaT sumbody”reAlly put the believe, betrayed “That sumboDy ” already..hahaha…i noe everybody get so confused now…its not really important.. i just wanna express my relief here…how I loVe my MotHer so mucH…i jusT geT my Mum’s message…aishaH texted me….
mama suRuh smayanG hajaT untuK lembutkaN hati die…


i feel so touched wiTh heR caRe…God noeS hoW i miss heR baDly now…no matter how mad she is tO me…she always gives her verY best tO make me feel better whenever i neeD heR…she might noT show it direcTly,buT i always can feel it till now…. mama, i TruLLy Love U…i dun even noE hOw i caN express my appreciation To U…(im listeninG to boyz 2 men,A sonG foR mama..)


mamA… i noE u duN liKe that suMbody did suCh bad thingS to uR daughTer..Me.


i noE u always wanna B wiTh me…


i Noe u want the besT foR me….


i noE u dun like ur DaughtEr to be tOtured emotionaLLy liKe wuT iM feeLing nOw towards “that suMboDy”..


its oK mum, i’ll be strOng…i’ll be patienT enuF to faCe iT..iF not, this wud’nt be happened tO me…its jusT My destinY…i noe i caN cope wiTh it mum…


whatever people say to me after diz, i’ll never taKe that as baD..i’ll take thaT as a way foR me tO be more patient…yes i wiLL mama..


coz i noe…i am on the right path…


leT it be mama…i wont bother it anymore..Allah noes it beTTer…


mama…i Noe u Love Me…and I loVe u Too..Too much , moRe thaN woRds can say…

Perkongsian Dari Blog lama ku...

akU amiK ni dari blog lame akU..takOT2 nt blog tu dah ilaNg…bnda2 pntinG yg aku rase nk kongsi di sini akU coPy n paste… kalo2 rase Tak sesuai ngan mase tu paham2 je r..Ni adalah post wktu dulu…2008 dan 2009…tq….=)
WenG! =)
sebenarnye rase terpanggil untuk berbincang2 issu Israel mengebom palestine tu…xtau la..tadi pg lpas subuh rehat2 jap…asyik terpikir hal ni…
teringat2 jugak tentang yg Dr tarique cakap ari tu… smpai dia sebak2…aku paham ape yang dia rase…gitu gak ape y aku terpikirkan sblum ni..Seriously aku memang fikir benda yang sama masa tu...
iIsue ni sebenarnye dah lame..sejak matrik dulu lg aku ingat pamplet pasal boikot2 ni dah diedarkan…sekarang pun ade bnda yg same tjadi..
ni aku nak sntuh pasal attitude kite secare umum..
bukan mane2 individu k..Aku sendiri banyak perlu betulkan diri sendiri. Ni sebahagian perkongsian muhasabah diri kita.
Ingin aku tekankan disini bahawa aku tak cakap tindakan kite memboikot dan buat demonstrasi tu tak patot dan salah.. tp aku rase slain drpda kite tumpukan pd org2 palestine tu kite patot x terlepas pandang pd org2 kite yang lebey dkat dgn kite…sekeliling kite..4 sure, kalau kite btol2 prihatin.ramai lg yg memerlukan bantuan…ni lah yang kenyataan yang kita sendiri lihat pada orang-orang kita,
tp yg mengecewakan..org kite ni jnis ikot trend sgt..ikot yg nmpak gah sgt di mate dunia…(bukan maksud aku korang buat boikot tu korang dapat award macam artis..)kita suka buat sesuatu ikot musim…for example,kire skrg ni musim derma untuk palestin..semua pakat derma…semua program dianjur untuk kutip derma buat palestine…kalau kire, satu dunia skrg tgh kutip derma untk palestine…
skali lg..aku bukan nk ckp xboleh kutip drma untk palestine je..malahan aku cukup impressed and inspired dgn krajaan klantan bru2 ni wt mjlis smyg ajat n kutip satu juta lbih kalu xsilap aku..seriously aku terharu
alhamdulillah..
dan aku pon mmg ckup ksian dan sdeh dgn kdaan manggsa2 zionis d palestine tu.. sampai sebak memikirkan apalah daya kemampuan aku supaya sekurang-kurangya nyawa mereka yang tak berdosa tak terkorban.
Cume dalm kite kutip2 drma untuk y jauh sane kite jgn lupe jgk y dkat2 dgn kite…masyarakat setempat kite ni…same tarafnye mreka yg susahnye di sini dgn yg susah di palestine sane….
lepas subuh td aku msh duk pk2 pasal ni…tp brite dlm radio dlm kete  wat aku lagi nekad nk tulis ni …dalm brite td duk cerite 5 adik bradik duduk tggal dlm kotak je lepas mak yg bekerja untk diorg meniggal dunia …mudah2an kte same2 dpt renungkan..
kalau nk dikaitkan dgn pe yg Dr tarique,one of my lecturer tu cakap…lebih kurg la jgk… knape Allah tak turunkan pertolongan ke atas warga palestine sehebat dalam surah Al FiiL tu? sbb cinta kite tak cukup smpai pada ALLAH…dr tarique ckp sbb umat islam ni memuak2kan umat islam dan mmberi ranking dan standard tertentu pd sesame umat.Sedangkan pd Allah kite ni semua same satu taraf dan yg membezakan kite pdNYA adalah iman dan amal…bukan warna kulit dan bangsa, atau harta…
kasih syg kite sesame umat tu yg tak berape sampai kpd Allah..Cinta kite sesame umat tak meyentuh atau sampai kepada tahap yg Allah mahukan… (boleh dikira sebagai threshold level dalam bahasa pelajaranku =) )
same jugak dgn derma… kite sibuk derma untk palestine..tp orang miskin dan teraniaya yg sesame negara dan sesame islam dgn kite di malaysia ni berlambak lg…
mcm rancgan bersamamu tv3…dulu brape juta yg menderma…tp tgk skarg..ranking rancagan tu pun dah menurun…Allah xpernah tetapkan berape kite prlu mnderma…berape jauh kite prlu hulurkan sumbangan…tp seruan Allah adalah boleh kita lihat melalui sabda NabiNya SAW dalam hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim :
لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لِأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ
Maksudnya : "Tidak sempurna iman seseorang daripada kamu sehingga ia mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri".

aku harap korang get the point here…
ape kisah pulak dgn tabung kt masjid2 y kebanyakannye byk berhabuk dari terisi dgn sumbangan… aku rase korang selalu tgk fenomena ni kt mane2 masjid pun kan…
tu semua untk msyarakat setempat jgk kan…
skali lg aku nk tekankan kat sini,aku bukan larang korang derma untuk palestine…tp kite jangan terlepas pandang orang2 sekeliling kite yang xkurang menderitanye… kite je xnak amik tahu tp sbnrnye ramai sgt yang menderita d skeliling kite…korg fikir-fikir jiran sebelah rumah ade x ibu tunggal yg terpksa bsarkan ank dgn bsusah pyh dan sakit… pkcik ,makcik, spupu ke..atau sedare mare y merempat tak ade rumah tetap…hidup pndah randah sbb xde kje tetap… wlaupun diorg kt sini xkene bom ari2 tp derite y diorg tanggung tetap perit…kite pun xtau dpt taggung ke tak…tp di sinilah tggjwb kite…sntiase kena sedar dan mula mencipta cinta kite pd sesame umat yg jga menderita hdupnye tp dekat sahaje jaraknye…bkn d bumi palestine itu sahaja…dan ujian yg ditanggung oleh Palestine tu jgk kite amik peringatan spaya kte tak terima nasib mcm diorg…sntiase berdoa untk ksejahteraan bumi kite malaysia..
pasal yang buat demonstrasi seme untk kekejaman y blaku d palestine tu…kite nk menentangye…ats kematian dan kecedraan rakyat palestine …baik2 kite laungkan Allahuakbar..lpas bersurai jap je dah suke ria amek2 gambar and bersorak2 atas sbb yg tak dketahui pon reosanablenye…ala2 kite dah berpesta atas peristiwa tu pulak…hmm…sepatutnye hati kite ttp menginsafi ape yg blaku kt sane kan…ble begitu, niat dan cara dah jauh…dah kite leka dan lalai lagi dgn ape y ade kat dunia ni…then kite kembali mcm biase jgk… lupe dh niat kite tu…pakai baju bkabung…laungkan Allahuakbar…sebaiknye hati kite istiqamah menentang kekejaman tu… edisi bergambar…tersnyum riang kbanggaan sebab kite dh jd salah seorg reformist pttnye takde…dh bersurai tu,kite balik je dan truskan hdup sbgai hamba Allah spt biase…kiyang masih taat kepadaNya, yang tak sedikitpun riak atas apa pun kelebihan yang kita miliki, kite akan selamanye Hamba DIA… jd di sini bole djadikan sokongan dgn ape yg dr tarique ckp…CINTA KITE SESAME UMAT TAK CUKUP SAMPAI PADANYA….Wallahua’lam..yg baik Dr ALLAH, yg buruk Kelemahan aku sndiri…

Moga Allah permudahkan urusan kita menjadi hambaNya yang baik buatNya dan baik buat hambaNya juga.