Friday, March 19, 2010

Perkongsian Dari Blog lama ku...

akU amiK ni dari blog lame akU..takOT2 nt blog tu dah ilaNg…bnda2 pntinG yg aku rase nk kongsi di sini akU coPy n paste… kalo2 rase Tak sesuai ngan mase tu paham2 je r..Ni adalah post wktu dulu…2008 dan 2009…tq….=)
WenG! =)
sebenarnye rase terpanggil untuk berbincang2 issu Israel mengebom palestine tu…xtau la..tadi pg lpas subuh rehat2 jap…asyik terpikir hal ni…
teringat2 jugak tentang yg Dr tarique cakap ari tu… smpai dia sebak2…aku paham ape yang dia rase…gitu gak ape y aku terpikirkan sblum ni..Seriously aku memang fikir benda yang sama masa tu...
iIsue ni sebenarnye dah lame..sejak matrik dulu lg aku ingat pamplet pasal boikot2 ni dah diedarkan…sekarang pun ade bnda yg same tjadi..
ni aku nak sntuh pasal attitude kite secare umum..
bukan mane2 individu k..Aku sendiri banyak perlu betulkan diri sendiri. Ni sebahagian perkongsian muhasabah diri kita.
Ingin aku tekankan disini bahawa aku tak cakap tindakan kite memboikot dan buat demonstrasi tu tak patot dan salah.. tp aku rase slain drpda kite tumpukan pd org2 palestine tu kite patot x terlepas pandang pd org2 kite yang lebey dkat dgn kite…sekeliling kite..4 sure, kalau kite btol2 prihatin.ramai lg yg memerlukan bantuan…ni lah yang kenyataan yang kita sendiri lihat pada orang-orang kita,
tp yg mengecewakan..org kite ni jnis ikot trend sgt..ikot yg nmpak gah sgt di mate dunia…(bukan maksud aku korang buat boikot tu korang dapat award macam artis..)kita suka buat sesuatu ikot musim…for example,kire skrg ni musim derma untuk palestin..semua pakat derma…semua program dianjur untuk kutip derma buat palestine…kalau kire, satu dunia skrg tgh kutip derma untk palestine…
skali lg..aku bukan nk ckp xboleh kutip drma untk palestine je..malahan aku cukup impressed and inspired dgn krajaan klantan bru2 ni wt mjlis smyg ajat n kutip satu juta lbih kalu xsilap aku..seriously aku terharu
alhamdulillah..
dan aku pon mmg ckup ksian dan sdeh dgn kdaan manggsa2 zionis d palestine tu.. sampai sebak memikirkan apalah daya kemampuan aku supaya sekurang-kurangya nyawa mereka yang tak berdosa tak terkorban.
Cume dalm kite kutip2 drma untuk y jauh sane kite jgn lupe jgk y dkat2 dgn kite…masyarakat setempat kite ni…same tarafnye mreka yg susahnye di sini dgn yg susah di palestine sane….
lepas subuh td aku msh duk pk2 pasal ni…tp brite dlm radio dlm kete  wat aku lagi nekad nk tulis ni …dalm brite td duk cerite 5 adik bradik duduk tggal dlm kotak je lepas mak yg bekerja untk diorg meniggal dunia …mudah2an kte same2 dpt renungkan..
kalau nk dikaitkan dgn pe yg Dr tarique,one of my lecturer tu cakap…lebih kurg la jgk… knape Allah tak turunkan pertolongan ke atas warga palestine sehebat dalam surah Al FiiL tu? sbb cinta kite tak cukup smpai pada ALLAH…dr tarique ckp sbb umat islam ni memuak2kan umat islam dan mmberi ranking dan standard tertentu pd sesame umat.Sedangkan pd Allah kite ni semua same satu taraf dan yg membezakan kite pdNYA adalah iman dan amal…bukan warna kulit dan bangsa, atau harta…
kasih syg kite sesame umat tu yg tak berape sampai kpd Allah..Cinta kite sesame umat tak meyentuh atau sampai kepada tahap yg Allah mahukan… (boleh dikira sebagai threshold level dalam bahasa pelajaranku =) )
same jugak dgn derma… kite sibuk derma untk palestine..tp orang miskin dan teraniaya yg sesame negara dan sesame islam dgn kite di malaysia ni berlambak lg…
mcm rancgan bersamamu tv3…dulu brape juta yg menderma…tp tgk skarg..ranking rancagan tu pun dah menurun…Allah xpernah tetapkan berape kite prlu mnderma…berape jauh kite prlu hulurkan sumbangan…tp seruan Allah adalah boleh kita lihat melalui sabda NabiNya SAW dalam hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim :
لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لِأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ
Maksudnya : "Tidak sempurna iman seseorang daripada kamu sehingga ia mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri".

aku harap korang get the point here…
ape kisah pulak dgn tabung kt masjid2 y kebanyakannye byk berhabuk dari terisi dgn sumbangan… aku rase korang selalu tgk fenomena ni kt mane2 masjid pun kan…
tu semua untk msyarakat setempat jgk kan…
skali lg aku nk tekankan kat sini,aku bukan larang korang derma untuk palestine…tp kite jangan terlepas pandang orang2 sekeliling kite yang xkurang menderitanye… kite je xnak amik tahu tp sbnrnye ramai sgt yang menderita d skeliling kite…korg fikir-fikir jiran sebelah rumah ade x ibu tunggal yg terpksa bsarkan ank dgn bsusah pyh dan sakit… pkcik ,makcik, spupu ke..atau sedare mare y merempat tak ade rumah tetap…hidup pndah randah sbb xde kje tetap… wlaupun diorg kt sini xkene bom ari2 tp derite y diorg tanggung tetap perit…kite pun xtau dpt taggung ke tak…tp di sinilah tggjwb kite…sntiase kena sedar dan mula mencipta cinta kite pd sesame umat yg jga menderita hdupnye tp dekat sahaje jaraknye…bkn d bumi palestine itu sahaja…dan ujian yg ditanggung oleh Palestine tu jgk kite amik peringatan spaya kte tak terima nasib mcm diorg…sntiase berdoa untk ksejahteraan bumi kite malaysia..
pasal yang buat demonstrasi seme untk kekejaman y blaku d palestine tu…kite nk menentangye…ats kematian dan kecedraan rakyat palestine …baik2 kite laungkan Allahuakbar..lpas bersurai jap je dah suke ria amek2 gambar and bersorak2 atas sbb yg tak dketahui pon reosanablenye…ala2 kite dah berpesta atas peristiwa tu pulak…hmm…sepatutnye hati kite ttp menginsafi ape yg blaku kt sane kan…ble begitu, niat dan cara dah jauh…dah kite leka dan lalai lagi dgn ape y ade kat dunia ni…then kite kembali mcm biase jgk… lupe dh niat kite tu…pakai baju bkabung…laungkan Allahuakbar…sebaiknye hati kite istiqamah menentang kekejaman tu… edisi bergambar…tersnyum riang kbanggaan sebab kite dh jd salah seorg reformist pttnye takde…dh bersurai tu,kite balik je dan truskan hdup sbgai hamba Allah spt biase…kiyang masih taat kepadaNya, yang tak sedikitpun riak atas apa pun kelebihan yang kita miliki, kite akan selamanye Hamba DIA… jd di sini bole djadikan sokongan dgn ape yg dr tarique ckp…CINTA KITE SESAME UMAT TAK CUKUP SAMPAI PADANYA….Wallahua’lam..yg baik Dr ALLAH, yg buruk Kelemahan aku sndiri…

Moga Allah permudahkan urusan kita menjadi hambaNya yang baik buatNya dan baik buat hambaNya juga.

No comments:

Post a Comment