Tuesday, November 1, 2011

Wanita di ragut



“tadi ada orang kena ragut..”
“kat mana... siapa?”
“kat Taipan, depan mata saya”
“orang tu naik motor pecahkan tingkap kereta sebelah pemandu dan amik handbag wanita tu. Bergelut sikit dan terus larikan ”
“bla...bla... bla....”
Perbualan mereka diteruskan... dengan suara lantang dan seakan memberi tahu dunia akan musibah hamba Allah di Taipan itu...tapi di mana perbualan ini take place? Di dalam surau. Sewaktu saya di tahiyat terakhir komunikasi dengan Allah , fardhu zohor di ofis. Sungguh perbualan mereka mengganggu, kerana terlalu kuat diucapkan. Allah sahajalah yang menilai kekusyukan solat saya.

Tapi dalam ibadah hamba yang serba tak sempurna ini, rasa sedkit terpukul dengan perbualan2 tersebut. Ada staff lain sedang solat juga. Saya tidak tahu telahan mereka bagaimana. Tapi pada saya kakak-kakak berkenaan boleh merendahkan suara mereka lagi. Surau itu kecil dan gemanya tetap ada. Ditambah dengan lontaran suara yang agak kuat menmbahkan lagi gangguan pendengaran bagi hamba2 Allah lain yang tengah solat.

Saya tahu berita itu wajar dikongsi sebagai peringatan dan langkah keselamatan di waktu akan datang. Tapi sebagai hamba yang serba kurang sempurna, waktu sebegitu saya ingin tujukan khas sebaik mungkin menghadap, berdating dan bercinta dengan Allah sebaik mungkin. Berulang kali juga saya kuatkan sedikit bisik doa saya pada Allah supaya mereka sedar bahawa yang lain tengah beribadah. Tapi malangnya perbualan mereka berlanjutan diteruskan dengan berkongsi pada mereka yang baru usai salam dan berniat ingin berwirid kali. Sekali mereka dikongsi dengan urusan Dunia yang terlalu sementara itu. Risau saya dalam keadaan begini.

Saya akui saya tak sempurna dalam ibadat mahupun amalan. Tapi waktu yang sedikit cuma untuk ruangan saya bersama Allah ingin saya isikan sebaik mungkin bersamaNYA. Saya hanya beristighfar supaya saya tidak dikuasai marah. Dan nyata setelah saya selesai urusan dengan Allah, mereka juga seakan mengajak saya menikmati kisah tersebut. Saya hanya senyum, melipat sejadah, telekung dan bersiap untuk berlalu. Biarlah rumah Allah itu saya jejaki untuk urusan saya di akhirat semata-mata kerana banyak tempat lain telah saya jejaki untuk urusan dunia saya. Hanya di situ dan ketika itu sahaja ruangan saya bersamaNYA. ALLAH terlalu istimewa buat saya, untuk saya letakkan keadaan, ketika, tempat dan dedikasi teristimewa saya juga istimewa kepadaNYA.

Saya tak berniat mengumpat kakak-kakak disitu tapi sebagai pengajaran untuk kita sama-sama jaga Rumah Allah seistimewa tempat dan PEMILIKNYA. Yang lain datang juga untuk SATU-SATUNYA Tuhan kita yang istimewa. Istimewakanlah ruangan dan waktu itu dengan tingkah dan kata-kata yang istimewa hanya kepadaNYA. Tidak mengganggu yang lain. Andai perlu juga, kita perlahankan nada dan keyanringan suara kita. Saya memohon ampun pada Allah andai saya pernah berbuat demikian juga. Astarghfirullahal azim...Moga Allah ampunkan kita dan moga Allah tetap terlalu istimewa di hati kita. Sesuai dengan tingkah dan kata-kata kita.


Nota: Doalah mohon perlindungan agar kita dilindungi Allah dalam apa jua musibah. dan jangan lupa menyebut : Innalillahiwainnailaihiraji'un..

No comments:

Post a Comment