Wednesday, November 16, 2011

LELAKI ITU

Lelaki itu....



Dia yang selalu memanggil nama saya, supaya saya selalu berjaya....

Dia yang mengajar saya bahawa bukan senang mahu menangis tatkala berdoa menghadap PENCIPTA..

Dia, yang setia beri semangat untuk saya jadi yang terbaik sejak kecil. Tanpa doa dia siapalah saya sekarang..

Lelaki itu..
Bila saya berjaya dia peluk dengan kasih sayang. Mengucup tanda tahniah. Bangga. kerana saya zurianya.
Bila saya gagal dan kecewa, dia beri semangat tanpa putus. Tak sedikit pun dia turut kecewa dengan kegagalan saya...

Sewaktu saya di tingkatan 5, di peperiksaan pertengahan tahu, keputusan peeriksaan saya jatuh merudum. keputusan dan kedudukan paling teruk sepanjang saya belajar. sedangkan kejayaan saya sebelum ni menjadi kebngaan papa mama.  Ibu bapa saya dipanggil pada perjumpaan ibu bapa dan guru. ibu bapa teman sebilik saya dipanggil kerana keputusannya cemerlang. saya sebaliknya.

Saya khabarkan pada mama. dan mama memberitahu dia.
Dia datang, dalam kesibukan dia mencari rezki buat kami.
Di bawah pohon rimbun, di taman bacaan, dia menasihai. memberi semangat kembali. menekankan betapa dia mahu saya hadiahkannya kejayaan lagi. betapa dia tak mampu beri apa-apa lagi kecuali ilmu. doa sentiasa mengiringi... diceritakan segala kesukarannya selama ini. pintanya hanya satu biar anak-anaknya berjaya. dalam linangan air mata. petama kali seumur hidup saya dia menangis, kerana saya. sungguh saya rasa berdosa mengecewakannya. air mata saya juga laju mengalir waktu itu. bukan saya tak pernah gagal tau jatuh dalam pelajaran. waktu UPSR dulu keadaan saya lagi teruk. tapi buah hati saya mama dan papa tenang menghadapi saya...tapi waktu di tingkatan 5 tu saya tahu, papa pun tahu. waktu itu peperiksaan SPM bakal menentukan masa depan saya. kerana itu dia lebih mengambil berat dan menginginkan kejayaan saya.
kemudian dalam linang air mata kami berdua saya memohon ampun. mengucup tangannya. memeluknya. dan dalam pelukan itu saya tekad membetulkan keadaan... Alhamdulillah, saya mampu buat dia menangis lagi. tapi dengan kejayaan saya.



8 tahun berlalu. sampai kini.....

Lelaki itu...

tetap penyokong saya yang yang pertama
tetap pemberi nasihat yang utama.
tetap lelaki terbaik dalam hidup saya.
tetap menenangkan di kala saya berduka.
tetap pendorong saya yang setia.
tetap meyabarkan saya dikala kesabaran hilang seketika.
tetap membantu sebolehnya, semampunya andai saya tak bisa berbuat apa-apa.
tetap berasa sedih dan menangis di saat saya terseksa dan teraniaya.
tetap lelaki perkasa buat saya walau dia mudah mengalirkan air matanya.

manalah saya mampu mencari penggantinya.
manalah saya mampu ketidakhadirannya dalam kejayaan-kejayaan saya.
manalah saya mampu menidakkan kasaih sayangnya pada kami sekeluarga,
apatah lagi isterinya, mama saya. Sunggu saya syukur Ya ALLAH.

Dia tak punya harta berjuta untuk diberi buat kami sekeluarga.
Dia hanya lelaki yang kaya dengan nasihat dan doa.
 untuk kami keluarga, anak-anaknya.
Pelengkap hidup isterinya, mama.




Ya ALLAH, peliharakanlah kesihatan kesejahteraan pada hayatnya.
Saya tak cukup lagi menghadiahkan kejayaan buat dia.
Saya rasa tak cukup lagi menikmati kegembiraan dia saat melihat saya berjaya.
Saya mahu dia yang mewalikan saya, melihat dia menangis melepaskan saya pada suami saya .
Seperti dia lepaskan kakak saya kepada suaminya.
Allah.
Allah
Allah.
Engkaulah pengurnianya buat kami sekeluarga.
Terima Kasih Allah. Terima Kasih. Masih tidak cukup saya menyatakan kebaikannya. Peliharakanlah dia Ya Allah.
Saya tak mahu menulis semua ini hanya selepas dia tiada. Selagi dia ada, penghargaan saya tetap untuk dia.


"Gembirakanlah mama. ibu kamu, Papa ni tak apa"  Menasihatkan saya bila saya berdua dengannya di luar rumah

"Papa dengan mama ni ibu bapa. Memang kerja kami mendoakan anak-anak. Tak perlu disuruh. Doa kami pasti untuk kamu" menjawab pesan saya tiap kali saya suruh mendoakan .

"Bebelan mama tu ilmu" "Bebelan Mama lah hiburan papa bila kamu semua tak ada kat rumah" ketika menasihatkan kami supaya jangan melawan bebelan mama

"Semoga berjaya!!!" sebelum saya naik kereta pulang ke Subang, supaya saya berjaya dalam jodoh. haha

Nota: Dialah lelaki pertama dalam hidup saya : Che Derasid @ Che Abdul Rashid bin Che Musa

No comments:

Post a Comment