Tuesday, April 6, 2010

Kembali Ke Sekolah


Alhamdulillah…arini dah abis exam aku untuk final sem , final year sepanjang mngambil degree ni… gembira sgt pun tidak, sedih pun tidak,aku pilih bersederhana.. hanye sdikit lega =) bkn ape, kalo happy sgt kang aku leka dan alpa plak pasal tesis yg x diusik…12 contact hour woh… sok aku buat..=P

Baru lepas tgk mama mia…haha yg dah lame tgk tu, tau korg tak teruja lsg tp aku teruja sbb cite tu refresh otak aku… bagi aku sedar dan nikmati lebih bnyak lagi kasih saying yg aku ade di sekeliling ni terutamanye mak aku…wah besnye lagu2 dlm cite ni… simple , dgn irama memikat hati..

Mase Donna lihat persiapan anak die nk kahwin, die nyanyi lagu ingatkan die mase anak die first time pg sekolah… lirik die macam ni..:


......School bag in hand, she leaves home in the early morning
Waving goodbye with an absent minded smile..
I watch her go, with a surge of that well known sadness,
And I have to sit down for a while
The feeling that im losing her forever….


Huuuu….ni rupenye rase seorang ibu bile mule2 kite nk bejauhan dgn die wlpun pegi sekolah…aku, biaselah…suke sebak2… hoho teringat plak bile mule2 sekolah dulu…

Mase kat taski kat Kelantan aku takde maslah sbb aku g sekolah tu mmg g ngan kwn n jiran sebelah rumah terus…

Tp bile dah pindah ke besut, pindahlah ke tadika…dpan rumah je pon.tp kne lintas jalan… mase tu memg tak kenal org lsg n mok da sebelah rumah tu yg tlg bwk aku gi msuk 1sr class.. gile aku g wat hal m baru aku sedar sikap pemalu aku ngan strangers ni mmg dari sini lg…aku xnak mok da tinggal aku….pendek kate tanak g sekolah…aku ikot die balik lagi ade…padahal time dlm kelas tu dh ade beberape kwn duk cuit2 ajak main same….

Balik umah seme org tensen n mcm marah r ngan sikap aku tu…huuu n mama? Die yg kete, ken k mama anta…’meh mama anta k’… sbb aku ni ank yg baik, aku angguk dan cuba untuk membina keyakinan sekali lagi dgn bantuan mama…dan hasilnye tu, aku boleh je gi ke sekolah n teruskan pelajaran smpai peringkat skarang, insyaAllah lagi tinggi akan datang.

TAnpa keyakinan yg mama beri pade aku wktu tu, sapelah aku skarg ni…Nampak kecil, tapi kesannye besar dan berpanjangan …mama Tu.., wlpun die tak penah ucapkan sbrg kate2 smangat atau ucapan tahniah untuk kjayaan2 aku, tapi kejayaan aku sepanjang hidup ni, wlaupun tak seberape, semenye banyak didorong oleh pimpinan dan sokongan padu mama… aku dapat rase satu2 ingatan thadap sokongan dan dorongan die pade aku smpai hari ni… hari ni aku dh hampir nk tamatkan pngajian dgree aku, aku syukur dan sedar kejayaan hari ini wlaupun sederhana tapi besar jasanya mama untuk aku…

tEringat kat mama, air mate mudah je berjuraian…nak2 ni lame xbalk dah…rindu nk peluk tubuh Puan Ramlah itu…. Mama, I miss U so much… badly here mom… I LOVE u…
Aku pohon Allah panjangkan umur mama dan juga papa aku supaya aku dapat balas jasa mereka bile sampai masanya nanti… Tolong ya Allah, peliharakanlah kesihatan dan kebahagiaan mereka berdua…


WenG!!! Sentimental… adehhhh… ok2 bebalik pade cite mama mia tu .. gitulah hati ibu…susah lepaskan anak yg die jage skian lame to a totally stranger(guru2 dan rakan2 kat sek tu kan awalnye stranger bg kite..=P)…
pade aku begitu jugalah analoginye untuk sebuah pernikahan. Bukan senang seorang ibu melepaskan..sebab itu restu itu TERAMAT PENTING… siape sahaje yg kite rase baik untuk kite tp andai ibu atau bapa kite rase tak terjamin untuk mampu lepaskan kite, jangan kite cuba melawannye. Mereka tahu yg terbaik untuk kite… takkan seorang anak yg mereka jage sebaik mgkin sekian lame mereka nk serahkan pade sesorang yang mereka rase tak sepatutnye bersame kite kan.. kene pk betol2 bab ni bagi sape2 yang mendapat rintangan dalm perhubungan…. Biar ibu bapa kite menangis gembira dengan segala jalan hidup yg kite pilih , kerana selamanye pun kite tetap berade di hati mereka walau di mane kite berade dan dengan siapa kite bersame….


WenG!!! Aku masih rinDu Mama


No comments:

Post a Comment